Monday, February 29, 2016

#sakitnyatuhdisini

Saya tak pernah masuk spital, ia adalah satu kawasan yang menyeramkan, menakutkan dan mengerikan. Bukan saya takda pengalaman, masa kecik ma saya selalu masuk hospital dan saya sangat phobia. Tapi kan lauk spital jugak lah yang aku belasah tatkala mak aku tak leh makan.

Sedih taw cakap pasal spital kan. Suasana suram je...*eh kau rasa*.

Tapi semalam dan hari lepas, saya memasukkan diri sendiri ke dalamnya. Sebelum masuk tu, saya khuatir, takut, gusar dan tak lalu tidur memikirkan procedure yang akan dilakukan.

Saya adalah buat pembedahan kecil...ala ala macam nak kasi kod suara lebih nyaring so boleh la tarik dan tahan napas macam kak seling diong.

Eh bukan...tu propa je.

Tak berani, sungguh! Rasa seribu satu masalah akan muncul, camana..camana dan camana nanti. Biasalah 'what if'. Tapi 'what if' jugak yang banyak menghalang saya selama ni. Terlebih fikir.

Memandangkan sekarang saya terbang pun ala ala je, jadi banyak cuti nya. Maka saya pong memeikirkan lebih baik buat pembedahan tu. Takkan kau nak simpan, bukan dapat pingat EMAS kata ejen insurance saya yang message dari night stop london. Sungguh sungguh dia yakinkan saya seraya berkata ' aku dulu kan beb, lepas operate terus malam tu operate dari LAX kau.... mak siap lompat lompat lambada zur eda lagi'. Eh eh makcik ni, boleh tahan sengal jugak kan.

Since dia dah convince saya, katanya semua diatur. saya check in la. Aku bawak lah diri sorang sorang dalam ketakutan, mak sendiri pun aku tak bagitahu. Bukan tak nak, nanti orang tua tu runsing. Last last dah settle down, i is telling her i admitted myself. Kang jadi apa apa terkujat plak mok ku tu.

Apa perasaan ada dibedah separa sedar?

The feeling is macam cerita omputih,yang ko baring atas katil dan katil tu ditolak melalui banyak bilik. macam cerita ER pung ada gok. Pastu kan, dah selamat sampai bilik bedah. Adalah misi misi yang menyambut saya dengan senyuman. First class jugak spital ni.

Misi tu jenis glekek*sengal sengal ubi* tanya saya 

"kita nak buata ni encik?". 
"Buat lah apa yang awak suka"
"eh eh jangan cik, kitaorang ni memang suka buat apa apa"*terus gelak gelak glekek lagi*

Eh eh dah tak jadi cerita ER, dah tukar jadi cerita lawak keder plak. Sib baik misi cunz cunz.

Anyhow the operation went well. Alhamdulillah. Half of my body was under anaesthetic ala ala macam bersunat tu uols. Sedor la kan tapi tak rasa apa apa plak sebab semua kebas.

Talking about kebas dari pinggang ke bawah, rasa ni lah rupanya kalau kau lumpuh separuh badan. kaki tak leh gerak, semua tak rasa ok. Lama plak tu sampai nak terkucil hujung hujung pun dah rasa cuma tak keluar je. Nak nangis le plak. Sakit tu tak la rasa sangat sebab saya ingat...orang perempuan beranak mesti gazilion lagi sakitnya.

Aku yang sikit ni je pun nak complaint. Baik tak yah.

Apa yang pasti, lepas saya dapat kaki balik kan. Saya rasa bersyukur, tak pernah saya hargai apa yang saya ada selama ni. Ye lah asyik nak jadi orang lain je kan. But this time, I'm thankful for everything i have, kaki, pergerakkan, hidup, deria dan semua nya.

Tu baru sikit dan beberapa jam je. Kalau tuhan ambik terus....tak tahu nak cakap apa.

okbye!

6 comments:

kisye_n said...

Hi....

macammana sekarang? dah fully recover?

Mak Piah said...

Hermmmm.. awak xda cakap pun kat saya berkenaan mende ning.. ?

Mak Piah said...

Hermmmm.. awak xda cakap pun kat saya berkenaan mende ning.. ?

captainlukman said...

HI Krisye,

awak masih sudi singgah diblog saya ni hahahaha.... dah fully recover. Hamdulillah mujur ada pamoga kah kah kah

captainlukman said...

Piah,

siapalah saya nok kabo ke awaok sedangkan awak sedang bergumbira merata rata dunia meninggalkan saya di kampung. okbye

kisye_n said...

ada plak tak sudi....nasib baik ada pamoga hahaha (betulkan crown sambil lalu)