Friday, January 29, 2016

#shiyalan

Sedutan dari panjat bukit hari tu......

Masa pulang, saya balik melalui satu kawasan perumah. Saya tak suka lalu kat situ bukan sebab dulu ada kes hantu kopek, tapi sebab ada satu rumah yang mempalit kenangan silam yang menjengkelkan.

Kalau boleh tak nak lalu dan tak nak lihat. Tetapi bila kita lalu je, memori silam menjelma siap dengan rentetan cerita shiyal dan muka orang tu pun keluar sekali. Biarpun berabad dah cerita tu berlaku, masing masing pun ada hidup sendiri dan kita perlu maaf orang yang shiyal itu untuk teruskan kehadapan. Tapi akuilah, sekali terluka kita tak boleh waklek wak peace je kan.

Saya belajar dari kesilapan masa lampau. Kalau kita rasa kita buat salah, kita mintak maaf. Terima salah kita dan kalau ada hutang piutang kita bayar balik. Jadi suatu hari nanti, orang takkan ungkit " oh aku pernah tolong mu masa zaman mu susah". Sebabnya bila dah menyampah, zaman dinasour punya pertolongan pun kau ungkit. Tapi kalau nak ungkit, kita kena ingat, orang ada tolong kita tak masa kita kena layan mcam taik itik tu. So jangan mengungkit yer. Ingat!

Melalui rumah agam tu, membuatkan hati saya berdebar panas telinga dan diam dari mengatakn sesuatu yang tidak elok. Diam dan pendam. Jangan kata apa apa....

Maaflah, saya masih tak dapat lupa. Shiyalan mu memang bukan hari ni orang kenal. Dari ramai yang mendekati, sekarang semua lari. Tapi dia tetap bangga dan menjadi kebanggaan sesetengah pihak dengan kenyataan " doh dia pranga gitu, mu nok wak gane. Boleh uboh ke?" Tidak, dia tidak akan berubah.

Muka dok lawo dakpe, rambut kejung pong dakpe. Asalkan pranga bukang macam natang

#mencarutlagi #carutan

2 comments:

Mak Piah said...

U suka tau tak bawak payung.
Kan dah dihujani kenangan masa lalu.

captainlukman said...

Saja lah tu hahahahaha