Monday, October 28, 2013

Why you kedeks

Sejak join cap helang, takdalah saya cakap kat siapa siapa apa pekerjaan saya kecuali TJ. Dia special sebab dia kawan susah senang masa di sekolah burung. Gumbira ada sedih pun banyak , dan semua orang tahu betapa KB nya kami. Siapa nak tahu pasal dia, tanyalah saya...same goes to him. Jadi bila anak anak burung lain dok tanya tanya mana saya ni menghilang aje, katanya "Mak kau tu sibuk naik stage sekarang". Boleh tahan sengal kau punya jawapan kak lehot. 

Kenapa berahsia sangat, sebab ada yang kepochi never ends nak tahu apa yang kita buat walaupun obvious selama ni takda apa nak di tegur. But once you post you are in London*kan Mak Aji kan?* mula lah bertalu talu tanya buat apa. Bila tak dijawab sanggup PM. Dan tekaan saya tepat, bila di tanya buat apa kat London, kata lah kita kerja. It will lead to another question, kerja apa. But if you  just give a straight answer, then you will be ignored. Cam haram kan?

Other than this kepochi, another thing I love to observe is is how stingy you can be.

Semua orang ada sifat kedeks, termasuk tukang tulis ni. Kadang kadang bila nak cakap eh kedeks nya kau*dalam hati* kita tak tahu apa yang dia go through. Mungkin dia jenis berjimat cermat. Tapi perlu diketahui cermat dan kedeks lain maknanya.

Orang orang kedeks ni ramai sangat dah kita jumpa, and I love to know them. Sebab kalau orang cakap orang tu kedeks, orang ni kedeks saya tak percaya. And I like to let myself be a victim,so I know them very well. Once aku tahu, tahu lah aku nak buat apa. I won't ignore orang cam ni tapi akan tetap berkawan cuma tahu lah aku nak avoid dari jadi mangsa. Ada nampak tanduk tak disitu.

Seingat saya di KG dulu, set set ayam belanda, alah set set yang feeling speaking American tu adalah set set kedeks selepas set set Kelly Clarkson. Saya selalu fikir mungkin mereka ni hidup susah di tanah air jadi mereka kena lah budget budget kan. Tapi kalau kau mampu shopping ZARA MNG beli boots segala and not to forget to brag how enjoy yourself in a fancy restaurant. Tak kan lah tips untuk porter pun kedeks nak bagi setakat 1 dollar. Tips adalah amalan biasa airlines crew mengenang kan jasa potter dah hangkut beg kau yang berat tu. But if you are stingy, please be your own potter. In this case adalah sorang  set ayam ni, bila di kutip tips, tetiba takda duit dollar, and I knew he will asked me. So I lend him 1 dollar with his words he will pay me back*aku dah tahu sangat dia tak bayar but still I lend him*. Enough to be true he didn't pay. Dengan real hati aku marked dia.

That was then.

But I still noticed crew mana mana lah, mesti ada yang sama. You want to go out together in club or mall which is required taxi. No need to deal, what we need is a common understanding. No need to divide the charges to be exact, lebih kurang takpa. Tapi kalau kau jenis yang kata bagi duit, tapi setakat 3 riyal out of 20 riyal. Ada nampak sedih tak kau? Sedih kan?  Yep berapa sangat lah tambang nak dikira, but when this happen many times. Kau rasa jugak menyampah.

Disini, we are sharing room. Ok what to do, it needs you to share. Sharing isn't for 2 nights but for 2 months. Oh lupa other co sharing for years so I should be happy. Sharing room needs you to have good partner. To get a good partner susah jugak, most lelaki jenis rilex tak kisah tak pa lah. Tapi dapat jenis pengotor?? Yang jenis semua tempat dia nak bersepah, tak masuk lagi table pun penuh dengan tissue. Tak ke kau hangin? Tapi bila orang lain punya berdengkur, kau bising. So it's time to look at yourself. When it comes to share, no one can claim yang ni hak dia, yang tu hak dia. If it's common place meaning that we are sharing. Name it dapur or toilet or living room. Everything need to be share. You can't demand saya nak conquer semua tempat.

What's related between sharing dengan kedeks ialah you can't claimed apa apa saja harta orang ialah harta you. Makanan tu kau sebat, makanan ni kau sebat sebab konsep kau " apa apa kat common area ni boleh guna". Sejak bila plak aku beli untuk kau guna. Kalau nak pakai sila lah replace balik sebab bila tuan dia nak guna, tengok tengok dah sikit or even worst habis. Time tu sapa yang tak hangin, makna dia orang yang sangat tinggi Iman dia.

The best is kau jenis yang nak pakai je reti dengan ayat "pinjam skit". Ya boleh kalau kau nak sikit, tak luak pun tapi perlulah di ingat tu harta bukan kau yang punya. Walaupun orang yang suka declare 
ala ala harta tu wakaf tanpa tanya tuan empunya dulu. Takda plak kau nak beli apa apa. So kau nampak tak permainan disitu?

Tapi tetap mention lepak kat starsucks, keluar ke mall hari hari without fail. Tapi bila nak makan je menempek kat orang. Memanglah kau boleh save segunung intan sebab tak keluar ke mana mana even to market atas whatever alasan kau nak bagi. Tapi time lapar, semua lah kau sebat. 

Aku takda rasa kesian.....sangat takda rasa pun kesian kalau kau mengadu kat aku kau lapar. Sebab 
kau berkerja dan punyai duit. Kalau kau nak catu makan, itu bukan hal aku. But using others stuff by assuming the owner allowed you to do is kau kenapa taik idung masin kau bergulung gulung eh.

I can take if it's students, I was student before this and years ago. Duit selalu tak cukup. But if you earned money and semua benda kedeks. Buat malu student je bai. Diaorang pun tahu nak share untuk sewa kereta apa tah lagi makan. Ni semua benda nak mintak sikit mintak sikit dan mintak sikit.

Rasa macam duduk rumah sewa dulu dulu yang 10 orang yang sangat tak civilised. Eh memang more than 10 pun sekarang*kat sini lah*, so end up ini lah jadi nya. Not that you can't trace mana makin kurang nya telur telur kau, tapi kau wonder kau tak guna sangat tapi makin surut dan habis ya.

So I wrote my name at some items that I bought and wait someone to say something. And that time I will give a nasty mark for you to remember.







2 comments:

Unknown said...

Waaaa... ari ni K.Sham belajar perkataan baru.. "kedeks".

Silver Fern said...

Uols beli je lockable peti se.. Pehtu uols letok segala jajan, cikedis, telo, extra virgin olive oil, minyok gamat uols dlm tuh and lock it.. Kuci gatong tekok..
Kau nak kedeks sgt dgn aku kan.. Nah, skrg kita tengok sapa ratu segala kedeks.. Ampun tuanku...