Saturday, February 2, 2013

Kesot hati

I had a very good time with my best friend recently, it was because i have some job to do in his hometown.  So alang-alang it will take a couple of days,tanpa segan silu aku pun rogerlah dia dengan harapan 'aku nak tumpang rumah kau ni'. Perlu diingat, kami ni bukan jenis shy-shy cat, sebab dah terlalu rapat maka main call je. Lagi pun last year masa melawat ke negeri dia dengan Semut, dia dah warning awal-awal....'kalakau datang sini lagi, tidur saja rumah aku'. Dan of course dia as KB telah bermalam jua di mahligai kencana depan LDP yg jem macam sarang tebuan tu.

Fair enough excited nak jumpa kawan baik ni sampai tak sabar-sabar nak cerita macam-macam. Kira macam compression apa yang berlaku boleh diupdate selama satu malam je. So sampailah saya ke rumah nya. Cantik....sangat cantik, skali masuk dah tahu kawan aku tu yang decorate rumah dia. Cuma this time no heavy English style dia, kalau tak sarat dengan Jasmine flowers. Disebabkan rumah terlalu kemas can cantik, maka kita sabagai tetamu macam takut-takut nak pijak walaupun tuan rumah tak habis-habis suruh buat macam rumah sendiri. Kalau boleh floating, aku floating sebab dia dan mak  dia je duduk. Tak da anak kecik or cucu  ke apa, maka depan pintu sampailah dapur ke balik air, semua kemas.

Mereka sangat baik dan melayan saya dengan penuh mesra. Tapi kan...yes kalau aku start dengan tapi takpa ke? Somehow lah kan dari observation, mak dia ni macam ada OCD pasal kebersihan je*ops*. Ke aku je yang rasa cam tu?*matilah tak baik kan?. Dah orang kasi kau tumpang...lagi mau banyak songehkan?

It was started with a bedroom, since it's jantan bedroom my friend already a very kemas guy*rumah tu pun dia yang decorate*, but not to the extend yang kemas macam hotel. Since aku kenal dia lama, tahu lah apa yang boleh dicampak atau di sepahkan. Knowing me as well,takdalah aku nak campak barang suka hati kan  kita kena ingat,kita ni tumpang rumah orang jadi jaga lah baju dan seluor dalam mu yang dipakai ittieww dan letak lah elok-elok. So captain letak le setempat,sebab taknak nampak sepah dan berlipat ya.

Jadi setiap kali balik ke rumah,mesti bilik kawan aku tu kan kemas semacam. Pelik ni,sebab takdalah aku nak suspect mak dia buat kan. So pokcik as a vain mula la try test,before keluar aku letak charger atas katil. Balik tu kau...charger tu atas rak. Ok takpalah. Next day, masa nak keluar pokcik awal-awal susun bag kemas-kemas,baju cantik-cantik tak nak kasi sepah. Even dah jadi tabiat aku,lepas makan minum make sure basuh sendiri. Takda system bibik nak basuh untuk kau walaupun kau kat rumah orang. Dan tetap dalam kemas, ada jugak di kemas balik. Dan seperti yang dijangkakan, dustbin asyik kosong je. So alert lah kita yang tuan rumah expect kebersihan nya tahap A++.

Punya lah jaga beradaban ni sampai duduk pun juruh je, nak guna apa-apa mesti mintak kebenaran dulu even kau dah nak terkhincit ni tetap...'Guna bilik air kejap ya'. Punya lah santun. Tapi lepas tu dengar ada orang dok sapu bilik air dengan penyapu. Aiyoooooo macam ni nak kentut kena keluar rumah lah. Dan yang paling best,bila sampai rumah dari jalan-jalan, dengan jalan terhinjit-hinjit sopan. Terus dipesan tunggu kejap basuh kaki dulu sebelum masuk bilik. Ok ...ada kah saya ni nampak macam pengor?*aku Defensive ni Esah!!*.

Dan tadi masa nak balik,lepas angkat bag trolley dolley kieww ittieww. Pokcik buat security check kot-kot ada barang tertinggal*khenn Mak Piah khenn*, terus nampak mok dia lap lantai yang saya letak kan bag tu.  Kesot hati*ala-ala kecik hati ku*, sebab kot ya pun kan, tunggu la tetamu balik dulu kot nak kemas pun. Sungguh saya tak sepahkan rumah dia. Saya cubalah faham perangai mak-mak ni,tapi apa kan daya mungkin dia punya sistem macam tu. Dah biasa kene kemas semua. Tapi tak ke rasa macam bukan rumah sebab semua benda tak leh sepah? So Bree Van Dekamp.

Sebagai membalas body,saya belanja makan seafood. Saya ikhlas*tapi tetap MENTION....how??*,walaupun tidak diminta tapi kita kena lah berbudi bahasa

Terus aku teringat Sofea mak aku tu, dia pernah pesan kalau la sepah macam mana skali pun kalau nak kemas tunggu lah tetamu balik dulu. Pahtu mu nok kemah sapa subuh,mu buat la.  Ya dan aku lah tu pas orang balik kemas bilik.

Dan mak dia jemput datang lagi dan duduk lama sikit next time, mesti aku gi punya tapi kalau nak tido tu......tengok lah aku pikir-pikir dulu ya



7 comments:

Makji Esah said...

hahaha...kesot kesot kesot ngak hati deh...

Mak Piah said...

sesungguhnya adab menumpangkan diri senirik dirumah orang takjuk lengkali.

Mok dia ada nyakit tu. Nyakit mengemas, takde kene ngenanya dengan awok. So very the Bree VdK kene kerasukan the MONK.

:-)

x

Yang..remove mende Please prove you're not a robot ni pls. Meluat nak tinggal komen. Takde rerobot nih nak mengomen di blog awok. Bukan awok optimus prime.* cekak pinggang nyonya mansor*

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Tumpang laluuu..

Glad knowing masih ada insan spicis ADAM yg peil nyer mcm ni.
By means, anak K.Sham x lah se-pelik mana.

Barakah day ahead..

captainlukman said...

Mokaji-hor laaaaaa...Kesot sungguh aku

MP-tu la pasal,pasni kau sik oh pande Mok bumping rumah urang nak

Kak sham- sila..sila kan kalu...jgn lagu-lagu,kang glen is kekgi hahahaha. Welcome, saya peel mmg cengini,jap gi Mak saya marah kalau tahu*anok mok sangat * hehehe

Silver Fern said...

Captain.., kalau iols ditempat uols soheh setiap kali mahu terkhincit iols akan purak2 mahu keluar ke kedai (provided ado kedai yg ado clean toilet nearby lah kan?)..
Marila umoh iols, uols bebas melakukan apa sahaja asalkan bila uols balik sila jgn tinggalkan seluar kecik di merata2 tempat, takut jadi bahan hiduan si gemuk nin.. *ayoyo kucingku pervert!*

NenetPenne (NP) said...

alamakkk takut pulak dapat tuan rumah mcm tu.... kalau saya pun, saya terasa...