Saturday, May 17, 2014

Parking kau senget?

As everyone knows, Nica and me living together at our beautiful country home*petirrrrrr*. Even though its a country home, but our lot is more to the apartment at NYC*korang faham kan cerita aku?*. We are entitle only one car park and for sure Nica park his car there. And me, I used to park mana mana yang kosong. Since the security as tight as airport, maka ada lah kalanya saya tak dibenarkan masuk. Jadi parking lah Ferari saya di luar halaman asmara.

Demi keselamatan sejagat, maka saya memikirkan idea untuk parking Ferari dengan cara yang betul. Iaitu tak nak lah main masuk je, I need to get the sticker as well as the gate card.

What I've observed there's one La-Isla College around our home and I saw many foreign students too sebab nya our neighbour was from Iman Collins's country. Dalam ramai ramai foreign student ni, saya approcah la sorang  Ahli Surau ni, tinggi orang nya dan sentiasa menegur sapa saya. Saya menyampaikan hajat saya untuk parking di tempat letak kereta unit dia. Katanya takpalah saya bagi awak free kerana Allah.

Murah rezeki kau brother

Tapi saya bukan macam itu, saya pernah jadi student dan saya tahu pertolongan mahupun imbuhan walaupun kecil memberi impak yang besar. Nothing free in this world dan saya tak suka ambik kesempatan atas orang. We both help each other. Maka saya buat perjanjian, saya bayar bulanan...tak banyak tapi dah cukup nak bayar bill air dan api. Dan dia bersetuju. Cuma jodoh kami tak lama...Ahli Surau tamat belajar dan saya terkontang kanting cari parking lagi. Walaupun masa saya kerja dengan Redha Airlines dan tinggal kereta kat situ semasa saya berada di negara Piah, bayaran tetap saya selesai kan.

Current situation setelah Ahli Surau tiada, saya terlihat lah sekumpulan gadis muda yang saya kelihatan membimbing bag, dan saya pasti dengan deal yang sama mereka pasti bersetuju. Maka dapatlah saya parking slot yang seterusnya dari rumah ini tapi saya telah deal dengan seorang Cik Adik ni. Saya tetap bahasakan dia CikH walaupun kira dia tu pangkat adik, 

We have a good deal but i need to wait until they move to a new unit. Tunggulah saya denagn penuh kesabaran sampailah dia message dan bagitahu pelekat kereta dan kad pagar telah pun tersedia. Maka ambiklah saya kad itu dan mula lah sesi parking di lot baru.

Tak lama pun, baru bulan lepas saya start parking tu pun mid month.

Semalam dimalam yang hening, saya dapat mesej dari no yang tak dikenali mengatakan 

"Saya dari unit sekian sekian,ingin meminta awak membayar duit parking sebanyak *** dengan kadar segera".

Kau rasa aku angin tak? Sebab ni confirm hosmate CikH. Panas terus aku call, tapi cam biasa tak berani nak angkat. Kenapa takut plak Ustazah? Sangat takda adap, sedangkan Ahli Surau tak pernah mesej saya walaupun dia tahu rumah saya dimana, cukup masa saya bayar. Kalau lambat, saya bagi notis. Saya tenangkan diri sebab consequences reply dengan hati yang membara bakal menimbul bahana dan aku punya temperature semalam lebih dari 100 darjah C! Bila ditanya siapa no ni dan jelaskan bayaran yang saya patut selesaikan...dia siap tanya lah. "eh berapa awak bayar CikH?"

Wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh kau dah kenapa Ustazah?????

Bengang saya terus mesej CikH dan jelaskan tarikh dan waktu untuk saya bayar. Dan dekat Ustazah tu juga saya bagitahu yang saya deal dengan CikH, maka dgn CikH la saya bayar. Nak tahu berapa bayaran dan segalanya sila refer pada hosmate kau..tapi saya tetaplah mesej elok elok.

The next day, I called CikH dan kami berjumpa. Kesian dia termengah mengah balik sekolah sebab saya nak bayar sendiri dengan dia. Lepas settle kan bayaran, saya tingglkan pesanan untuk kawan dia si Ustazah tu 

"Mintak tolong CikH pesan kat kawan. Lain kali kalau nak bagi reminder, bagi lah elok elok...jangan Biadap mesej saya macam saya tak bayar parking 5 bulan. Anything saya deal dengan CikH ya Thank you"*tersentak makcik ni sampai terjegil mata dia*

Terus dia mintak maaf sebab dia tak tahu apa yang berlaku dan bagi saya ini adalah pengajaran untuk Ustazah tu.


Moral of this immoral story: Kalau bukan kau yang deal sebelum ni dan tak tahu hujung pangkal, Sila check dengan orang yang deal tu dulu. Baru boleh mesej, dan sekali pun nak kutip hutang (I know the feeling of orang tak bayar hutang) mintak la elok elok, unless dah cakap elok elok si pemiutang tu kurang ajar. Memang patut la kau bara

In my case, it's not due yet...I'll pay for what I rent

2 comments:

Anonymous said...

lama tak dtg melawat runway captain..selamat berpuasa..
take care..hihi


cik anonina

kapitan said...

Kannnnnnnn? Lama tak dgr Nama awak syg ku Anonina welkem welkem