Sunday, December 29, 2013

Masalama RA

Awal tahun ni saya joined Cap Helang atau pun Redha Airlines*ops*. Kenapa RA? Sebab semua benda banyak kau kena redha. Ok mood kak nam menjelma. Kan diawal kemunculan saya disitu, saya telah di chop 'attitude', muka ketat, tak reti nak courtesy bagai yang menimbulkan lahar tahap kedua. Tapi itu semua bila di pandang balik sesuatu yang indah untuk dikenang. 

Saya bukan niat nak muka ketat pun, tapi saya jadi pendiam bila tak kenal orang. OK memanglah crew ni peramah tapi kena time dia, ada jugak kau jadi introvert kan? Tak pasal! Nak nak bila kita segan dengan orang, maka akan keluar lah ke tidak friendlian yang tidak plastic itteww. Maka nama kau naik lah kejap.

But once kau dikenali dan enjin pun dah panas, macam biasa telinga kau akan bernanah dok dengar aku punya cerita.

Somehow rezeki RA sangat murah untuk tahun baru yang bakal menjelang, RA dapat contract dan akan berada di negara Piah terchenta ittewww. Wah nampak gaya, memang aku check in je lah kat Beret Tentera 25. Sungguh itu sangat seronok walaupun tema kem tu ialah makan, tapi kem tentera tu rumah senaman dia tak beberapa langkah kot. Mata segar je bila gi sana kan Piah kan?

Tapi disebalik jalan cerita yang menarik like 'oh kerja luar negara lagi?' ,saya tidak merasakan hati saya untuk bersama RA. Adakala saya pok pek pok pek tapi banyak nya saya diam, banyak benda yang saya tak happy dan saya telah melakukan pemerhatian yang khusus selama 3 bulan baru ni. Dalam hati ni ikut nak je terjun tapi no way, i won't do that. Kau datang cara elok, blah pun cara elok.

The main concern ialah ketidak kepastian untuk berapa lama berada disana, dan saya bukan melihat dari sudut ekor kapal. Saya mahu berada di muncung sekarang. Sangat suka muncung macam Esah jueh bibir dia time 'selfie'*yahampooooonnnnn*. Ramai yang cakap, sabor lah tunggu dulu. Jangan meluru luru, buat keputusan jangan ikut hati.

Betul! 

Ni adalah cerita bannga diri, so korang baca dengan hati yang tenang. Kalau tak suka, click tutup situ. Kat Kambing Gurun saya sangat jaga disiplin, yakni semua kena legal. Cuti hanya sakit, no MIA case in my record, all leave submitted and arriving into the country more than 12 hours before the next flight. Giler kari babas disiplin ok!.

Buruk nya I didn't apply the same with RA. I've been missing 3 days befiore raya dengan tak datang office selamber rhinoceros. Takda plak kau nak fikir consequences ni, back up plan pun takda. Dalam hati time tu nak balik raya with Sofia dan Ernesto. Lagi pun lepas raya kan nak gi jumpa Semut. Hati bunga berkembang mekar kot...disirami baja taik kambing.

So first time in my flying career, I kena DI. Ni kalau orang lain DI is normal lah kan? Saya kena lah DI tapi cam biasa muka tak bersalah tetap dipraktik, sambil tenang kan diri walaupun jantung degup dia ala ala Flo Jo. Mrasa kau kena buat surat....hehehe

Semut sila karang...aku malas nak tulis.

Now semua orang kecoh disebabkan kena berada di padang pasir, some are looked forward and most of them aren't happy. Including moi. For those who look for experience, you just need to be patient and learn a lot. Saya tidak mempunyai malasah untuk berada disana, tapi saya banyak tak gumbira walaupun hati ni sentiasa sedarkan diri suruh bersyukur. Orang lain buat pinjaman kot nak gi sana, saya boleh pergi any time.

Bag dah siap pack, tunggu confirmation email je. Heret bag dan chau kau dari Malaysia untuk kali kedua. Tapi hati ni berat, berat tak tahu kenapa, tak pernah rasa macam ni muncul, walaupun kita ditakuti dengan 'oh takda kerja nak makan apa?' Hati saya tak tenang dan terang untuk berangkat.

Confirmation email muncul di pagi hari, maka dengan kelam kabut semua lah kau nak time tu. Passport kau nak, tu kau nak ini kau nak walhal delay untuk berangkat dah seminggu lebih, takda pulak kau mintak. Oh dah berapa kali mintak, no data entry kot kau buat kan?

I called TJ and asked his advice. Dia kan dah biasa dengan aku, kentut pun boleh recognised by resonant bunyi dia. Pagi buta discussed dan dia nasihat mintak lah petunjuk.....ok saya mintak petunjuk, kalau salah hati saya, saya pergi belayar. Tapi kalau betul hati tak berubah, makna betul lah tindakan saya.

Ok the feeling is still the same.

Esok nya dua hari sebelum belayar, saya ke pejabat dan letak surat.

Ramai yang tanya kenapa dan mengapa, saya diamkan diri. Senyum je. Diaorang suruh jumpa all the big bosses if they can solved it. I remained silent and continue smiling. Not interested to see anyone.

Concern saya telah berada disatu tahap yang selesa dan itu adalah merbahaya. Tanpa peringatan dan tanpa hala tuju. Maka ekor lah saya berada sampai bila bila. Saya perlu keluar dari kepompong selesa ni dan strike for the best! Dan saya tidak mempengaruhi siapa untuk buat keputusan sebab hidup kita berlainan keperluan.

Likewise from what I've seen even kat KG jugak, kalau tak happy keluar lah dari kandang, same with Helang. Tak happy keluar lah dari sangkar. Tak perlu kau nak bising bising benda yang sama. Cakap ada choice ada choice tapi non stop membebel pasal benda yang sama. Bila aku cakap dah ada choice ikut lah choice kau. Senyap dan tak nak plak lari. Nak jugak kau duduk kat situ sebab apa ...sebab kau takda choice lah Lembu!!! Kalau ada kau nak ke duduk situ.

So tak payah nak bising dan memekak kan telinga semua orang sebab 'typical crew' hanya lah berani bising dalam whatapps group dan depan depan semua senyap dan maintain senyum. Orang kata bitchy tak nak mengaku sebab aku tough dan badan ketul ketul tapi padahal _____________* isi sendiri*. Ni tak boleh kau sama kan dengan tak nak guna toll, guna jalan kampung. Tu jawapan bangang. Yang ni bila orang cakap ada hikmah dalam setiap yang berlaku, kau dok question plak apa hikmah dia...mana hikmah dia.

Tu sila tanya diri sendiri 

To Piah, I will miss the kem tentera dan askar askar disana, Insyallah ada rezeki aku akan sampai kesana dan berlakon lagi untuk watak kedua dan boleh muzakarah di dapur sambil potpetpotpet pasal Esah*iklan lagi* Eh baju aku kat sana kan? Ni bawak balik KL ya*tiberrrrrrrr*. Oh barang barang kau kirim dah siap dibeli cuma saja tak pas sebab nak jumpa kau personally. Boleh kita continue cerita pasal Hobits dan the geng lagi kan.

So from now Masalama RA!


3 comments:

Makji Esah said...

Tu laaa...suka lagi ngumpat ai...

Mak Piah said...

K fine!!!

captainlukman said...

Makaji- weols memang suka ngumpat mu pong hahahahaha

Piah- I will miss you and the Abg Abg termasuk semua amah disana