Thursday, June 6, 2013

Saya nampak.....awak nampak?

Saya selalu cakap, kalau buat ibadat tak payoh le nok tunjuk kat orang. Walaupun bila gi negara orang, maka saya*dulu nya* dengan penuh poyo dan semangatnya dok upload pic. Tapi bila gi tempat yang elok, takdok pulak nak update.

Tu yang saya warning orang yang nak tagged pic saya. Eh jangan kau tagged aku! 

Walaupun pernah lah kawan sekelas dulunya berkata semua negara dah melawat bila lagi nak ke tanah suci. Nak je kalau boleh aku cakap...now aku gi balik hari je. Tapi tak baik riak, nanti tuhan balas cash. Kalau balas cash in MONEY...hari-hari agaknya aku riak.

In one of the incident, melihat orang yang balik buat ibadat is such a pleasure sebab gumbira dengan amal ibadat yang mereka buat. Boleh lah kot dapat tempias-tempias saham, nak harapkan saham menebal...kau tak habis-habis nak menyetan. Somehow today..walaupun tak semua tapi some lah kan, orang kita la plak yang bijak pandai, dah balik buat ibadat tapi naik kapal dok marah-marah , sindir-menyindir tak hengat just because of seat.

Siap sindir 50kali ni bila orang nak tolong. Mintak letak bag pun, tak dilayan malah dok kata sedap-sedap lagi. Aku ni hujung-hujung je mulut, tapi penat sangat aku bagi pandangan 'makrifat' je.

Mutawif tu siap cakap "sebelum pergi dengar kata, balik ni semua dah tak dengar".

Hanya orang je yang nampak perubahan kita kan? Kita tak akan nampak.

Kenapa lah jadi macam tu agaknya? 

Kurang muhasabah diri ke? Atau pun rasa ibadat dah tebal didada setebal iceberg maka kita pun naik sombong. Tapi confirm masa kat tanah suci, kita akan cuba bersabar sebaik mungkin. Ke sebab kita takut balasan?.

Rasa nak cakap balik tapi tak perlulah sebab kita tak dapat apa pun, paling kuat kene lah sindir balik.

Kannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn???


No comments: